Vlag van de Rozenkransparochie Treebeek, 1959

Vlag van de Rozenkransparochie Treebeek, 1959

In 1953 werd vlak bij Staatsmijn Emma in Treebeek een nieuwe woonwijk gerealiseerd: de zogenaamde Hemellichamenbuurt. De buurt, die vooral was bedoeld voor beambten die op de Emma werkten, was genoemd naar de straten en pleinen die de namen van hemellichamen droegen. In de woonwijk werd het rectoraat – de latere parochie -  ‘Onze Lieve Vrouw van de Heilige Rozenkrans’ gesticht. Die naam was bedacht door bisschop Gulielmus Lemmens van Roermond, een groot Maria-vereerder. Aan de Komeetstraat verrees een houten noodkerk, naar bestek en tekening van de architect Jan Drummen. Frits Peutz ontwierp het permanente kerkgebouw, dat in december 1957 werd ingewijd.

Het was gebruikelijk dat een nieuwe woonbuurt en parochie in de mijnstreek zijn eigen lokale afdeling kreeg van de Nederlandse Katholieke Mijnwerkersbond (NKMB). Dit was met afstand de grootste vakbond van mijnwerkers in Limburg. In 1955 telde de NKMB bijna 27.000 leden, ongeveer de helft van het totale aantal mijnwerkers in Limburg. Op 4 april 1954 werd de afdeling ‘Heerlen-Treebeek-Rozenkrans’ opgericht. Vijf jaar later kreeg de afdeling haar eigen vlag, ontworpen en uitgevoerd door de kunstenaar Will Eggen.

De vlag toont een beeltenis van Sint Barbara, beschermheilige van de mijnwerkers. Ze is afgebeeld met twee van de attributen (symbolen), die een deel van haar levensgeschiedenis vertellen. Achter haar zien we de toren, waarin ze volgens de legende zou zijn opgesloten. Barbara steunt met haar handen op een zwaard. Dat was het wapen waarmee ze door haar vader zou zijn onthoofd, als staf voor haar bekering tot het christendom. De heilige wordt aanbeden door drie mijnwerkers, met hun eigen ‘attributen’: de kolenhak, de veiligheidslamp en de kolenwagen. Op de achtergrond is de mijn zichtbaar, met herkenbaar de contouren van de karakteristieke gevel van het hoofdgebouw van Staatsmijn Emma. De vlag is handgeschilderd met textielverf op wit katoen.

De ontwerper van de vlag, Willem Hendrik (Will) Eggen, werd op 23 oktober 1935 geboren in Hoensbroek. Eggen studeerde aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool in Maastricht en aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij vond in 1960 een baan als leraar tekenen op een middelbare school in Venlo. Zijn kunstenaarschap ontwikkelde zich in die tijd in de anonimiteit van zijn atelier. Hij specialiseerde zich vooral in stillevens, waarin hij zich een bewonderaar toont van de Haarlemse schilder Kees Verwey (1900-1995). Na zijn afscheid uit het onderwijs in 1986 trad Eggen meer en meer met zijn werk naar buiten. Hij exposeerde onder meer in Venlo, Maastricht, Kerkrade, Brunssum en Hilversum.

Serge Langeweg

Discovery Center Continium Kerkrade

april 2013

Bronnen:

Winus de Rouw, Will Eggen. Stillevens-portretten-naakten (z.p. 1987)

Sociaal Historisch Centrum voor Limburg, Archief Nederlandse Katholieke Mijnwerkersbond (EAN 65), inv.nr. 462 (oprichtingsdata afdelingen)

www.rijckheyt.nl

www.kerkgebouwen-in-limburg.nl

www.artindex.nl

  • Artikel
  • 2 mei 2013
  • door Serge Langeweg

0 reactie(s)


Reacties

Uw reactie

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.

Bekijk ook...

Tussen Koel en Kunst geslaagd

Tussen Koel en Kunst geslaagd

  • nieuws
  • 23 november 2017
Boek: Ken je de Mijnstreek

Boek: Ken je de Mijnstreek

  • nieuws
  • 22 oktober 2017
Tussen Koel en Kunst

Tussen Koel en Kunst

  • agenda
  • 12 november 2017
De kiebel

De kiebel

  • foto
  • 15 juni 2017
De kiebel

De kiebel

  • foto
  • 15 juni 2017