Digitaal mijnmonument

Digitaal mijnmonumentLeerlingen leggen het verhaal van oud-mijnwerkers vast

In 1974 sloot de laatste Nederlandse steenkolenmijn haar poorten. Met het stoppen van de mijnbouwactiviteiten verloren vele mijnwerkers, onder- en bovengronds hun baan. Jarenlang werd er gezwegen. Bijna vijftig jaar later is het tijd om het verhaal van de mijnwerker op te tekenen. Leerlingen van het voortgezet onderwijs in de oude mijnstreek hebben de mogelijkheid om dit stuk verleden van de gewone arbeider of beambte op te tekenen. Het digitaal mijnmonument biedt een handreiking tot het uitvoeren van een succes- en zinvol project.

Momenteel staan meer dan 40 interviews online

Bekijk de videos van het Digitaal Monument

Deelnemen?

DeMijnen.nl en Sintermeertencollege Heerlen bieden u een lesbrief aan met daarin tips, standaardformulieren om in te vullen, een storyboard en een korte handleiding video-editing voor leerlingen.

Lesbrief Digitaal Mijnmonument compleet - Niveau: 2e Fase (Word document )
Standaard interviewvel mijnwerkers - Niveau: VO Onderbouw/2e Fase (Word document)

 

Contact

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Nico Zijlstra, info@demijnen.nl.

De totstandkoming van het digitaal mijnmonument

Leerlingen Sintermeertencollege in gesprek met oud-mijnwerkers Oud-mijnwerkers nemen deel aan project Sintermeertencollege

Heerlen, december 2005 --- "Een kopje koffie en een koekje, daar doen we het voor" grapt een jongen van een jaar of 16 in de aula van het Sintermeertencollege. Met kopje koffie en kerstkransje loopt hij terug naar zijn klasgenoten die her en der verspreid aan tafeltjes zitten. Even monter en wakker zijn de oud-mijnwerkers die zich ook in de aula hebben verzameld. De eerste vergeelde foto's, oude mijnlampen en gereedschappen worden op tafel uitgestald. De voormalige koelpieten zitten broederlijk met elkaar te keuvelen, klaar om geïnterviewd te worden door de scholieren. Na een kort welkomstwoord van Nico Zijlstra, docent geschiedenis en initiatiefnemer van dit project, maken de interviewers kennis met de oud-mijnwerker op wie ze vandaag hun vragen mogen afvuren. Een enkele scholier aarzelt en schuifelt onwennig heen en weer op zijn stoel. Aan de meeste tafeltjes ontstaan echter al snel geanimeerde gesprekken. Als het ijs eenmaal is gebroken, worden de videocamera's in gereedheid gebracht in de daarvoor gereserveerde leslokalen. IJdele leerlingen halen nog snel een hand door het haar. Cameraschuwe leerlingen proberen zich te verbergen achter hun interviewpartner. En de oud-mijnwerkers? Die wachten geduldig op de eerste vragen. Vandaag zullen zij hun persoonlijke mijngeschiedenissen veilig stellen voor komende generaties. Vandaag zullen zij geschiedenis schrijven!

De ochtend vastgelegd...

Bekijk de video

  • 26 augustus 2011
  • Nico Zijlstra

Bekijk ook...

Tussen Koel en Kunst

Tussen Koel en Kunst

  • agenda
  • 12 november 2017