Harry Koolen, Mijnwerkers ondergronds

Harry Koolen, Mijnwerkers ondergrondsHarry Koolen, mijnwerkers, olieverf op paneel (1958) Collectie Continium Discovery Center Kerkrade (052367)

Harry Koolen was een van de vele professionele kunstenaars die aspecten van de Limburgse steenkolenmijnbouw vastlegden. Een van zijn olieverfschilderijen toont vier jonge mijnwerkers, in een ondergrondse galerij op weg naar hun werkplek. Het schilderij behoort tot de collectie van het Continium. Het is het object van de maand juli 2015.

Harry Koolen

Harry Koolen werd op 22 juni 1904 geboren in Meerssen. Zijn eerste vorming tot kunstenaar ontving hij van de Antwerpse schilder Jan van Puyenbroeck (1887-1972), die tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Meerssen was uitgeweken. Op zijn 16e vertrok Koolen naar Amsterdam. Daar had hij aanvankelijk allerlei baantjes, totdat hij in 1922 werd toegelaten tot de Rijksacademie. Na het afronden van zijn studie in 1926 bleef Koolen wonen en werken in Amsterdam, al reisde hij regelmatig naar Zuid-Limburg waar hij ook atelierruimte had. Limburg bleef hem trekken, maar hij had er ook regelmatige verplichtingen nadat hij in 1935 was benoemd als docent tekenen, schilderen en anatomie aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool in Maastricht. In die tijd vestigde hij vooral zijn reputatie als schilder van portretten.
Na de scheiding van zijn eerste vrouw keerde Koolen na de Tweede Wereldoorlog definitief naar Limburg terug. Vanaf 1946 woonde en werkte hij in kasteel Terworm in Heerlen. In zijn Heerlense periode werkte hij nog veel als portrettist. Hij schilderde onder meer een portret van koningin Juliana en van burgemeester Michiels van Kessenich van Maastricht. Ook portretteerde hij de directeuren van Staatsmijnen. Daarnaast schilderde en tekende hij Limburgse volksgebruiken, landschappen, religieuze voorstellingen en stillevens. Het werk van Koolen werd veel getoond in exposities in binnen- en buitenland.
Harry Koolen overleed op 26 januari 1985 op 80-jarige leeftijd op kasteel Terworm.

Opdracht van Staatsmijnen

Omstreeks 1958 maakte Koolen in opdracht van Staatsmijnen een uitgebreide documentatie over het mijnbedrijf in de vorm van schilderijen en tekeningen. Hij gaf in die kunstwerken de dagelijkse arbeid van de ondergrondse mijnwerkers weer. Het waren merendeels donkere werken, die de claustrofobische sfeer in de galerijen en pijlers weergeven. Maar Koolen drukte er ook zijn grote bewondering voor de werkers aan het kolenfront in uit. Zelf bracht Koolen voor deze opdracht veel tijd door in het ondergrondse bedrijf. Ook legde hij bovengrondse gebouwen van de mijnbedrijven vast. De opdracht aan Koolen leverde tientallen tekeningen en schilderijen op. De meeste daarvan kregen een plaats in de kunstcollectie van Staatsmijnen/DSM en werden opgehangen in kantoorruimten. Het schilderij ‘mijnwerkers ondergronds’ kreeg een prominente plaats in de directieruimte. Er bestaat een foto waarop te zien is hoe de hoofddirectie van Staatsmijnen onder voorzitterschap van president-directeur A.J.C. Rottier vergadert tegen de achtergrond van dit schilderij. Harry Koolen, Mijnwerkers ondergrondsDe hoofddirectie van Staatsmijnen. Op de achtergrond het schilderij van Harry Koolen, 1963 (Fotocollectie DSM/demijnen.nl)
Vier schilderijen uit de reeks die Koolen voor Staatsmijnen maakte, zijn momenteel opgenomen in de collectie van het Continium.

Harry Koolen, Mijnwerkers ondergrondsMijnwerkers. Harry Koolen, olieverf op paneel (1958) Collectie Continium Discovery Center Kerkrade (052367) Harry Koolen, Mijnwerkers ondergrondsMijnwerker. Harry Koolen. Olieverf op doek, 1958 (Collectie Continium Kerkrade, 052337) Harry Koolen, Mijnwerkers ondergrondsMijnwerkers in de pijler. Harry Koolen. Olieverf op paneel, 1958 (Collectie Continium Kerkrade, 052366; bruikleen DSM) Harry Koolen, Mijnwerkers ondergrondsMijnwerkers in de pijler. Harry Koolen. Olieverf op paneel, 1958 (Collectie Continium Kerkrade, 052325)

Mijnwerkers
Harry Koolen, olieverf op paneel (1958)
Collectie Continium Discovery Center Kerkrade (052367)
(afmetingen: 178 x 178 cm)
Object van de maand juli 2015

Serge Langeweg
Continium Discovery Center Kerkrade
juli 2015

Bronnen:
Monique Dickhaut en Marjet Beks, Hedendaagsche Limburgsche Kunst 1937. Retrospectie, reconstructie (Maastricht 1999)
www.harrykoolen.nl (dd 7 juli 2015)
DSM Art Collection (dvd 2002)
F.A.M. Messing, De geschiedenis van de mijnsluiting in Limburg. Noodzaak en lotgevallen van een regionale herstructurering, 1955-1975 (Leiden 1988)

  • Artikel
  • 8 juli 2015
  • door Serge Langeweg

0 reactie(s)


Reacties

Uw reactie

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.

Bekijk ook...

‘Batik-werk in 7 kleuren’

‘Batik-werk in 7 kleuren’

  • artikel
  • 11 april 2017
Barbaraviering

Barbaraviering

  • nieuws
  • 13 november 2016