Recensie Onder de rook van de mijn

Recensie Onder de rook van de mijnBoekomslag

Onder de rook van de mijn, het leven van de mijnwerker in Zuid-Limburg, is -zoals de uitgever het beschrijft- een herwerkte uitgave van het in 2003 en 2004 verschenen verzamelwerk Weet je nog koempel. Het verzamelwerk Weet je nog koempel bestond uiteindelijk uit 19 wekelijkse afleveringen die in een kartonnen verzamelband konden worden samengebracht. Elke aflevering belichtte een aspect van de geschiedenis van de Nederlandse mijnbouw.

Keuzes maken

In het boek Onder de rook van de mijn, het leven van de mijnwerker in Zuid-Limburg hebben de samenstellers een keuze gemaakt uit de 19 thema's van de verzamelband. Dat geeft meteen de sterkte en de zwakte van het nieuw verschenen boek aan. Door de vorm en opzet was de verzamelband weinig gestructureerd. De samenstellers van Onder de rook van de mijn hebben met een aparte inleiding, geschreven door Jac van den Boogard, en een kort hoofdstuk met een opsomming van de 12 mijnzetels in Nederland, geprobeerd deze tekortkoming ongedaan te maken.
De samenstellers hebben, met de ondertitel Het leven van de mijnwerker in Zuid-Limburg in gedachten, een keuze gemaakt uit de artikelenreeks die eerder verschenen is. De nadruk is daarbij komen te liggen op het leven en werken van een ondergrondse mijnwerker. De hoofdstukken uit het boek zijn vrijwel letterlijk overgenomen uit de verzamelband. Het aantal bewerkingen en verbeteringen is daarbij zeer beperkt gebleven. Wel zijn de bronverwijzingen consequent op de laatste stand van zaken gebracht.
Het concentreren op het leven van de ondergrondse mijnarbeider heeft ertoe geleid dat een negental thema's uit de verzamelband niet behandeld worden. Dat geldt voor de hoofdstukken over de ondergrondse en bovengrondse techniek, en het turbulente einde.

Onder de rook van de mijn richt zich op een breed publiek en biedt een goed beeld van de mijnarbeid in Nederland. De teksten zijn helder en goed geschreven en de lay-out met de vele foto's en blokken met citaten maakt de thema's goed toegankelijk. De inleiding en de beschrijving van de 12 mijnzetels zijn zeker een plus boven de verzamelband. Een ander voordeel is natuurlijk dat je in het boek geen afleveringen kwijt kunt raken.
Maar liefhebbers die ook een bredere kijk willen op de mijnarbeid met thema's als kunst, werken in Belgische en Duitse mijnen en techniek zullen toch hun toevlucht moeten zoeken tot de verzamelband.

Onder de rook van de mijn, het leven van de mijnwerker in Zuid-Limburg
Redactie: Jac van den Boogard, Roelof Braad, Ben Gales, Menno van der Laan, Serge Langeweg, Karin Leers, Jan Schrader, Harry Strijkers en Jean Weijers