Veertig ton erfgoed op de rails

Veertig ton erfgoed op de railsFoto: Nico Zijlstra

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar de mijnlocomotief Oranje-Nassau 14 staat nu echt bij het Mijnmuseum in Heerlen. „Wat een opluchting.” 

Uren staat ze te wachten tot ze wordt opgetild en eindelijk op haar plek wordt gezet. „Ze, want locomotieven zijn blijkbaar vrouwelijk”, zegt een lachende Bart Eijkenboom van Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven.

Trots staart hij naar de zwarte kolos met rode details. Liefst veertig ton schoon aan de haak. Na jaren van onderzoek en papierwerk is de mijnlocomotief Oranje-Nassau 14 eindelijk in Heerlen teruggekeerd. Ze heeft jaren buiten de stadsgrenzen vertoefd. De locomotief heeft dienstgedaan in de ON-2 in Schaesberg en later in de ON-1 in Heerlen. Ze heeft van 1924 tot en met 1969 gereden”, somt Eijkenboom op.

„Daarna is ze aan een spooraannemer in Goes verkocht als oud ijzer. Daar heeft de locomotief jarenlang gestaan als een eyecatcher. ”
Veertig ton erfgoed op de railsFoto: Nico Zijlstra

In 2013 nemen Eijkenboom en zijn compagnon Willem Gerrits contact op met de eigenaren. „En zij vonden het geen probleem om afstand te doen van de locomotief. Eigenlijk stond ze daar een beetje in de weg”, vertelt Eijkenboom. Maar papierwerk en het kostenplaatje zorgen voor meer vertraging. „Je moet een vergunning hebben om haar van Goes naar Heerlen te transporteren. Dat proces heeft erg lang geduurd.”

Veertig ton erfgoed op de railsFoto: Nico Zijlstra

Nu, in het Jaar van de Mijnen, is het dan eindelijk zover. „Het is geweldig dat we nu tastbaar resultaat hebben geboekt. Mensen vragen zich wel eens af waar onze stichting mee bezig is. Het is makkelijker om dat uit te leggen wanneer je concrete voorbeelden kunt noemen.” Eerder deze week zijn nog twee aanwinsten van de stichting bij het Mijnmuseum geparkeerd. „Twee oude mijnwagens, gemaakt in Aken. En over twee tot drie weken brengen we een oude diesellocomotief terug naar Simpelveld. Die wordt zelfs rijklaar gemaakt voor toeristen.” De mannen heb- ben de smaak te pakken, nu resultaat volgt van jaren hard werken. „We willen doorgaan en nog meer mijnerfgoed terugbrengen naar de provincie. Het is nu echt tien voor twaalf. Als we nu wachten met het terughalen van materialen, is over enkele jaren alles weg. Er is weinig erfgoed over”, zegt Eijkenboom.

De stichting heeft vooral mijnlocomotieven in kaart gebracht. „Er staan drie locomotieven in Italië. En in België staat nog een aantal bij oudijzerhandelaars. Als het aan ons ligt, halen we die ook terug naar Limburg. We moeten onderzoeken wat haalbaar is, want zo’n transport is duur. Daarom zijn we in Goes begonnen, dat is dichter in de buurt.” 
Veertig ton erfgoed op de railsFoto: Nico Zijlstra

Dit artikel verscheen op donderdag 9 april 2015 in Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad. Dit artikel wordt gepubliceerd met toestemming van en vriendelijke samenwerking met Media Groep Limburg. Bas Dingemanse is journalist bij MGL
Foto:  Nico Zijlstra/DeMijnen.nl

  • Nieuws
  • 9 april 2015
  • door Bas Dingemanse

Bekijk ook...

Nationale museumweek

Nationale museumweek

  • nieuws
  • 8 april 2019