Lesbrief Digitaal Mijnmonument

Lesbrief Digitaal MijnmonumentOud mijnwerkers bezoeken het Sintermeertencollege (17 december 2005)

In 1974 sloot de laatste Nederlandse steenkolenmijn haar poorten. Met het stoppen van de mijnbouwactiviteiten verloren vele mijnwerkers, onder- en bovengronds hun baan. Jarenlang werd er gezwegen: men werd al of niet succesvol omgeschoold of verdween in de WAO (Wet ArbeidsOngeschiktheid) of in de Sociale Werkvoorziening.

Bijna vijftig jaar later, is het tijd om het verhaal van de mijnwerker op te tekenen. Leerlingen van het voortgezet onderwijs in de oude mijnstreek hebben de mogelijkheid om dit stuk verleden van de gewone arbeider of beambte op te tekenen. Het digitaal mijnmonument biedt een handreiking tot het uitvoeren van een succes- en zinvol project. 

Deelnemen?

DeMijnen.nl en Sintermeertencollege Heerlen bieden u een lesbrief aan met daarin tips, standaardformulieren om in te vullen, een storyboard en een korte handleiding video-editing voor leerlingen.

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Nico Zijlstra, info@demijnen.nl.

De totstandkoming van het digitaal mijnmonument

'Een kopje koffie en een koekje, daar doen we het voor' grapt een jongen van een jaar of 16 in de aula van het Sintermeertencollege. Met kopje koffie en kerstkransje loopt hij terug naar zijn klasgenoten die her en der verspreid aan tafeltjes zitten. Even monter en wakker zijn de oud-mijnwerkers die zich ook in de aula hebben verzameld. De eerste vergeelde foto's, oude mijnlampen en gereedschappen worden op tafel uitgestald. De voormalige koelpieten zitten broederlijk met elkaar te keuvelen, klaar om geïnterviewd te worden door de scholieren. Na een kort welkomstwoord van Nico Zijlstra, docent geschiedenis en initiatiefnemer van dit project, maken de interviewers kennis met de oud-mijnwerker op wie ze vandaag hun vragen mogen afvuren. Een enkele scholier aarzelt en schuifelt onwennig heen en weer op zijn stoel. Aan de meeste tafeltjes ontstaan echter al snel geanimeerde gesprekken. Als het ijs eenmaal is gebroken, worden de videocamera's in gereedheid gebracht in de daarvoor gereserveerde leslokalen. IJdele leerlingen halen nog snel een hand door het haar. Cameraschuwe leerlingen proberen zich te verbergen achter hun interviewpartner. En de oud-mijnwerkers? Die wachten geduldig op de eerste vragen. Vandaag zullen zij hun persoonlijke mijngeschiedenissen veilig stellen voor komende generaties. Vandaag zullen zij geschiedenis schrijven!

 

Momenteel staan 27 interviews online
Ga naar het Digitaal Monument

  • 14 september 2011
  • betawerkroot

Bekijk ook...

Houwerdiploma

Houwerdiploma

  • foto
  • 5 juni 2015
Kunstschat uit mijnverleden

Kunstschat uit mijnverleden

  • nieuws
  • 21 november 2014